že dříve, než domů začneme pořizovat Montessori pomůcky a vymýšlet zajímavé aktivity pro děti, je dobré se zamyslet nad tím, jak se naučit s dětmi dobře vycházet. Zbytečně se nevysilovat stále stejnými konfliktními situacemi, kdy nám o něco jde a dětem se to nelíbí.
Často se necháme zlákat všemi těmi věcmi – pomůckami kolem Montessori pedagogiky, které jsou skvělé a krásně fungují. To, co k tomu ještě potřebujeme, je „propojit“ dítě s pomůckou, ukázat mu jak se sní pracuje. A to tak, že mu ukážeme, jak my sami s ní pracujeme. My jsme pro dítě vzor. Vzor ve všem co děláme, jak k věcem přistupujeme, jaké emoce přitom cítíme, jak se tváříme a také jak věci bereme do ruky a manipulujeme s nimi. Děti vše kopírují a nastavují nám neuvěřitelné zrcadlo našeho chování, ale i našeho myšlení.
Pokud o tomto zrcadlení víme, máme klíč k tomu, jak se k dětem chovat. Prostě tak, jak bychom chtěli, aby se ony chovali k sobě, k ostatním lidem, k informacím i věcem. Pokud to tak neděláme a většinou asi ne, zaděláváme si na vytvoření začarovaných kruhů nepříjemných situací. Mám na mysli dohadování se s dětmi, nepříjemné scénky u jídla, když dítě nechce jíst, neposlouchání, odmlouvání a vzdorování. Těmto nepříjemným chvílím v našem společném životě se dá velmi dobře předejít.
Montessori přístup k dětem, mi ale nyní ještě více otevírá oči jak jsou děti bezvadné a jak se s nimi dá krásně vyjít.
I o tom si povídáme s rodiči na montessori pracovnách ve 4medvědech.