Moje lektorka na AMI Montessori výcviku říká, že děti do 6 let, by se neměly dívat na televizi, hrát hry na počítači či tabletu.
V dnešní době plné těchto technologií je to těžké. Pokud, ale známe důvody, proč to není vhodné, jsme ochotni toto co nejvíce omezit. My dospělí věčně koukáme do počítače či mobilu a děti, které od nás vše kopírují, to také chtějí dělat. A pak u dětí platí, že „s jídlem roste chuť“. Čím více dětem necháme možnost se na televizi dívat a hrát hry na tabletu, tím více to budou vyžadovat.
Osobně se to ve mně tak trochu pere. Dovolit dětem to, co je přirozenou součástí jejich doby, ale ovlivňuje to negativně jejich vývoj? A tak jsem doma zvolila zlatou střední cestu a děti se mohou koukat na pohádky, ale podle určitých pravidel.
Společně jsme si nastavili jasná pravidla, jak dlouho a jak často se mohou koukat na pohádky. Občas to zkouší a touží se koukat více, ale postačí pak už jen zopakovat pravidlo a dohady jsou u konce. Dceři bylo nedávno 6 let a musím, říci, že dnes už sleduje pohádky jinýma očima. Příběhy ji spíše inspirují a nachází spojitost mezi reálným životem a fantazijními příběhy. A to díky tomu, že už je dobře ukotvená v realitě, dobře ví, co je reálné a co ne. To tříletý syn je s tím stále trochu na vážkách.
Když už něco děláme s dětmi na mobilu, tabletu či počítači, tak to jsou naše rodinné fotky. Děti to milují a stále je to spojuje s realitou. Také takové fotky podporují vyprávění o tom, co jsme společně zažili.
Někteří rodiče na seminářích Montessori inspirace pro život mi i říkaly, že dětem pouští televizi pouze za odměnu. Nebo, že to mají jako dobrý nástroj k tomu, jak dítě potrestat “ a za trest už se nebudeš moci dívat na večerníček“. Ale jak je to s odměnami a tresty jsem již psala dříve v článku zde.
Kylie na How We Montessori má článek Where’s the T.V? je zajímavé si přečíst, že i další maminy, na druhé straně světa v Austrálii to vidí podobně:)
Důvody, proč je televize pro děti tak škodlivá, srozumitelně popsal Jerryho Mandera ve své knížce Čtyři důvody pro zrušení televize. Je spolumajitelem reklamní společnosti Freeman. Po čase stráveném v této oblasti ale „prozřel“ a vydal už v roce 1986 tuto knížku.
Čtyři důvody pro zrušení televize
1. deformace reality
Reportáže o klidu, míru a přátelském soužití sousedů v televizi nenajdete. Podle Mandera totiž televize nejpůsobivěji přenáší jednoznačné informace, které se odehrávají během krátkého času. Proto musí vysílání realitu zjednodušovat a podávat tak, aby udržela divákovu pozornost. Televize se zoufale snaží nebýt nudná, a to za každou cenu. Všechno je tedy drastické, je to kauza, problém a konflikt.
2. okleštění osobní zkušenosti
Náš životní styl z nás dělá pozorovatele světa. Místo abychom věci zakoušeli, vidíme je na obrazovce. Taková “zkušenost” je však velmi omezená, přesto v divákovi budí falešný dojem úplného zážitku. Televize předává jen malou – a jak už víme, deformovanou – část reality, divák má ale dojem, že ví vše, co potřebuje. Ztrácí pak schopnost pozorovat a vyrovnávat se se skutečností. Televize izoluje lidi od vnějšího prostředí, odděluje jednoho od druhého i od jejich vlastních prožitků.
3. poškození tělesného zdraví
Nejde jen o obezitu, zkažené oči nebo ohnutá záda. Mander píše, že sledování televizního obrazu vyvolává u diváka nežádoucí neurofyziologické reakce. Sedíme-li v potemnělých místnostech s utlumeným vědomím o tom, co nás bezprostředně obklopuje, s pouhými dvěma smysly upnutými na obrazovku, naše oči i další tělesné orgány jsou umrtvené. V tomto stavu se naše prožívání blíží smyslové deprivaci, hypnóze nebo i se dá říci „výplachu mozků“.
4. všeovladatelnost
Televize je návyková a lidé mají tendenci si ji zbožšťovat. Jen málo dětí v posledních třech generacích nepoznalo větu “Neruš! Dívám se na televizi!”. Televize se stává nejdůležitější věcí v místnosti, stahuje veškerou pozornost přítomných. Opravdu chceme svým chováním uctívat elektronickou bednu? A je skoro jedno, jestli je to televizní program nebo internet a sociální sítě.
Zajímavý námět k diskuzi, na jednu stranu tablet může rozvíjet logické myšlení a práci s moderními technologiemi, naproti tomu ted jsem videl dite s tabletem a pripadalo mi jak naprosto nemožné, závislé na těchto věcech, snižuje se taky manuální zručnost.
Ano, o té manuální zručnosti to hodně je. Logické myšlení je fajn rozvíjet s věcmi, na které si dítě může reálně sáhnout svýma rukama a tím zapojit více center v mozku. Moc vás zdravím Štěpáne!
Obsah článku je v pořádku, ale – prosím – příště pište bez gramatických chyb! Snižují hodnotu textu.
Ano, souhlasím:( Je to někdy těžké, jsem dyslektik a chyby nevidím, ale vyladím to:) Moc vás zdravím.
Jaké chyby/hrubky? Nevidím nic co by mělo být špatně.
tuto temu dost riesim, kedze moje deti sa vyskytuju v okoli, kde sa pc dost pouzivaju, muz programator..pracuje od nevidim do nevidim, stryko, kt. byva blizko detto.. to su uz dva muzske vzory, kde vidia chrbaty a blystiace monitory, teda deti sa radi hraju na pc..tv nemame.. vedia byt tam dost dlho..zakazovat im to neviem, lebo sa to neda..je to tazke..zaujat ich niecim inym taktiez.. nasla som tento clanok a zaujimal by ma vas nazor.. http://www.svobodauceni.cz/clanek/hrani-pocitacovych-her
ja osobne taktiky zatial striedam..
Technologie škodí, víc než si myslíme. Jsou tady krátce a teprve dlouholeté výzkumy, ukážou, jaký vliv to má na mozek a mysl. Dítě nerozvíjí analytické myšlení a používaní tabletu a jiných technologií stimuluje úplně jiná centra v mozku, což vede k demenci. Příroda nám svou evolucí dala jasná pravidla, jak máme jako lidé projít vývojem ve svém přirozeném prostředí. Tento koncept byl rozvinut milióny let. My však technologie používám krátce a nedokážeme je sladit. Jsme jako malé děti, co si hrají na minovém poli a neznají vztahy. Stojíme před vážným problémem a tyto nežádoucí účinky už dokážeme rozpoznávat. Dávat technologie dětem může vést k totálním selhání lidského vědomí. Doporučuji tyto články i knihu:
http://echo24.cz/a/igHPc/digitalni-demence-zranitelne-deti-chudi-i-nejisti
http://echo24.cz/a/wRZpe/digitalni-demence-2-clovek-sam-se-svym-pristrojem
https://www.kosmas.cz/knihy/186714/digitalni-demence/