O mé cestě

Kdo jsem?

P1110498

Jmenuji se Renata Křivánková a jsem Montessori lektorka s AMI trénikem pro věk 0-3 roky

Pomáhám rodičům porozumět potřebám svých dětí. Ukazuji rodičům, jak mohou rozvinout potenciál svého miminka či batolete.

Jsem matkou dvou dětí, které mě učí o jejich světě.

 

 

 

Proč jsem udělala tento web?

Na Montessori pracovnách pro děti 0 – 1,5 roku a 1 – 3 roky  v Rodinném a Montessori centru 4medvědi  (které jsme s kamarádkou Janou Holcovou před 5 lety založily) vzniká spousta zajímavých otázek. Rodiče se ptají, jak řešit každodenní situace s dětmi, jak dětem pomoci překonat určité překážky nebo hledají zajímavé informace ze světa dětí s Montessori přístupem. 

To vše je velmi inspirující a na pracovně často vidím, jak i rodiče na druhé straně třídy se snaží pochytit alespoň část informací, o kterých si zrovna s jiným rodičem povídám. Téměř všechny děti mají stejné vývojové potřeby, procházejí stejnými senzitivními fázemi a rodiče často řeší stejné situace … je zajímavé se inspirovat navzájem.

A proto jsem se rozhodla začít to nejzajímavější z Montessori života s dětmi sepisovat na tomhle blogu. Třeba se to stane také Vaší inspirací pro život s dětmi a třeba to i Vám nějak pomůže.

Čím se zabývám?

4Medvedi_Logo (3)1. Asi nejvíce mého pracovního času se spolupodílím na každodenním chodu Rodinného a Montessori centra 4medvědi,které jsme s kamarádkou Janou Holcovou před 5 lety založily.

2. Jsem také lektorkou Montessori pracoven.

3. Napsala jsem e-book Jak probudit v dětech nezávislost a sebevědomí u nás doma.

4. Tvořím pro miminka s kamarádkou Alicí Pokornou Montessori mobily Mimimo.

 Co je Montessori pedagogika?

zoom-23879223-3Při vzdělávání dětí metodou Marie Montessori chceme dětem pomoci být více a více nezávislé na pomoci dospělých. Učitel respektuje potřeby dětí a děti jsou podporovány v tom, aby rozuměly samy sobě a svým fyzickým, emocionálním i mentálním potřebám.

Marie Montessori založila svou metodu na pozorování dětí při práci – hře. Objevila u dětí mimořádně silné a dlouhé soustředění na určitou činnost, jehož je schopné i velmi malé dítě. Během vývoje se zájem o činnosti mění. Pokud je známe můžeme s nimi pracovat a dítěti ukázat jeho vnitřní touhu pohybovat se, dotýkat se věcí rukama, manipulovat s nimi a zkoumat je. Při tomto zaujetí se dítě vnitřně rozvíjí a mění. Pracuje bez vedení dospělého základě své vlastní iniciativy, která podněcuje soustředění a sebehodnotu. Pro svobodné poznávání světa navrhla Marie Montessori pečlivě propracovaný systém pomůcek. První tři roky života, tráví dítě nejvíce času ve svém domově. Proto je to také tím prvním místem, kde jeho svobodu a rozvoj potenciálu můžeme podpořit.

Vnitřní potřeba „něčemu se naučit“ se vyvíjí v tzv. senzitivních fázích. Jde o určitá období, v nichž je dítě zvlášť citlivé pro vnímání a chápání určitých jevů vnější reality. Jsou to např. senzitivní fáze pro rozvoj pohybových činností, řeči, morálního cítění atd.

 

Jaká je moje Montessori cesta?

Veškeré mé bádání o tom, jak rozvinout dětský potenciál začíná v době, kdy se mi narodilo první dítě. Stala jsem se hledačem informací o tom, jak podpořit emoční, sociální i intelektuální vývoj mého dítěte a jak mu pomoci ke štěstí, zdraví a budoucímu úspěchu. Hledala jsem dobré zdroje, nejlépe podpořené výzkumy. S kamarádkou jsem založila Rodinné centrum 4medvědi, kde jsme se snažily program vyplnit právě těmito informacemi a našich seminářů jsme se s nadšením účastnily. Při hledání jsme narazily na Montessori pedagogiku – a všechno, co nám tak nějak lidsky přišlo fajn a přínosné jsme nalezly právě tady. Po porodu druhého dítěte jsem se začala zajímat i o Montessori přístup k miminkům. To mě fascinovalo nejvíce a nemůžu jinak, než podpořit informovanost dalších rodičů. Protože když dítěti dáme prostor hned od začátku, dítě se utvoří na celý život. Dítě si dokáže jít za svou vůlí a nezávislostí samo a my dospělí jsme už jen průvodci na cestě.

Absolvovala jsem  Montessori kurzy českých i zahraničních lektorů – Joanny Bonne v roce 2011 nebo  Patricie Wallner v roce 2012 a 2013.Základní i pokračovací kurz Respektovat a být respektován v roce 2009. 

A v roce 2015 jsem dokončila tréning Montessori Asociace (AMI) pro věk 0-3 roky. 

Již čtvrtým rokem vedu Montessori pracovny pro rodiče s dětmi  (0-18 měs, 18 – 36 měs.).  Na pracovnách ukazuji rodičům Montessori cestu a podporuji je v jejich respektujícím přístupu k dětem již od kojenců. Starám se a vymazluji Montessori miniškolku pro děti 1,5 – 3 roky.