Inspirace na Vánoční dárek pro miminka
Když jsme s kolegyněmi tvořily Montessori mobily Mimimo, často jsme se při výrobě zamýšleli nad otázkou: „Nezapomínáme na limity pozornosti a soustředění miminka?“ Chtěli jsme totiž pro miminka aktivitu, která je zaujme, rozvine, ale nezahltí. Již jsem o tom psala zde.
Nezatěžujme nevyvinutý nervový systém
V dnešní rychlé době máme tendenci miminka vystavovat velkému množství informací, např. v podobě blikajících a hrajících kolotočů. K miminku přichází příliš mnoho vzruchů ve velké rychlosti za sebou. Na to, ale nevyvinutý nervový systém malých miminek neumí reagovat a spíše se začíná izolovat a odtahovat. To má pak dopad na soustředění a na chuť ponořit se do hluboké práce už na celý život.
Pokud jsou miminka vyrušována při svém rozjímání a klidném zkoumání, můžou se u nich vyvinout určité stresové symptomy (například nespavost, apatie, hyperaktivita, zvýšená citlivost atd.), které pak zakládají na dlouhodobé poruchy. Ty mohou být narušením hlubokých osobnostních vzorců zásadní pro ne/spokojený život.
Hračky, které miminka mohou pozorovat a rozvíjet se s nimi
A tak jsem moc ráda, že součástí Montessori pedagogiky pro děti ve věku 0 – 3 roky jsou také hračky, které již miminka mohou pozorovat a rozvíjet se s nimi. Miminka mají obrovský potenciál, se kterým k nám přichází a touží hned od svého narození „něco dělat“. Je to i lidská tendence, která žene každé dítě něčemu se naučit. A malá miminka po narození dokáží svou vůlí ovládat pouze oční svaly (celé tělo je jinak ovládáno vrozenými reflexy). Proto to, co můžeme miminku nabídnout pro jeho „práci“, jsou právě podněty pro jeho oči.
Černobíle hračky
Zrak narozeného miminka je velmi omezený. Narozená miminka vidí asi tak do tří týdnů rozmazaně a postupně se zrak zaostřuje. Také miminka po narození vidí jen silné kontrasty barev např. černo-bíle a celý svět je jen v odstínech šedi. Pokud jim tedy nabídneme kontrastní černo-bílý objekt, velmi rychle je zaujme a touží ho zkoumat.
Stejně tak v době, kdy začínají děti vidět základní barvy nabízíme miminku mobil se základními barvami. Následujeme tedy vývoj zrakových schopností miminka a tím podporujeme jeho zájem a touhu objekty zkoumat. Miminko svou vůlí ovládá jemné svaly kolem očí, aby mohlo jít za svým cílem. Později, kdy již používá ruce se pracuje stejně – nabízíme uchopovací předměty, které miminko přirozeně přitahují a touží natáhnout ruku a uchopit jej.
Radostí kopou nohama a výskají
Zkuste Mimimo a sdílejte radost s vaším miminkem, které pod mobilem kope nohama, radostně máchá rukama a s potěšením výská. I malá ležící miminka, o kterých si myslíme, že vnímají jen omezeně, hledají zajímavou zábavu. V Montessori pedagogice se pro velmi malá miminka používají předměty – mobily, které děti dokážou vnímat, a tedy se s nimi i rozvíjet.
Na AMI kurzu jsme trávily mnoho lekcí tím, že jsme se učily mobily vyrábět a hlavně porozumět, jak a čím dítěti prospívají.
Silný pocit u malého miminka „Já jsem to dokázal sám“
I s malými miminky můžeme pracovat způsobem, který popisuje Montessori pedagogika: „Pomoz mi, abych to dokázal sám“. Díky tomuto přístupu se v dětech usazuje vědomí sama sebe, jako někoho, kdo se dokáže naučit zvládnout překonat překážky a dosáhnout svého cíle. V dětech se tak zakořeňuje pocit „ já jsem to dokázal sám“.
Pokud dítěti pomůžeme a ukážeme, co vše dokáže, budujeme v dítěti od prvních okamžiků sebedůvěru a samostatnost. A právě na mobilech Mimimo si malinké miminko, které dokáže vědomě pohybovat pouze očima, začíná uvědomovat, co dokáže zvládnout samo.