Často ve svých rozhovorech s rodiči miminek a batolat na Montessori pracovnách používám spojení „správné úkoly ve správnou dobu“.
Co tím vlastně myslím?
Díky znalosti senzitivních období můžeme nabídnout dítěti přesně ten úkol, který rozvíjí jeho sebehodnocení na základě povedeného úkolu. Dítě vidí samo, že to zvládlo, nepotřebuje pochvalu, že danou věc zvládlo a získá tak sebedůvěru na další úkol! Na seminářích pro rodiče i v e-booku vysvětluji, jaké úkoly a kdy připravit pro vaše dítě. U nás doma v každém všedním dni.
Maria Montessori hovoří o Senzitivních obdobích ve své knize Tajuplné dětství v kapitole 7.
„Různá vnitřní vnímavost dítěte mu umožňuje, aby si vybralo ze složitého prostředí kolem sebe to, co je vhodné a nutné pro jeho růst. Senzitivní období činí dítě vnímavým k určitým věcem, ale nechávají ho lhostejné k jiným.“
Během těchto vnitřních vnímavostí (zpravidla v určitém věku) dítě samo formuje svou osobnost už jen tím, že má možnost danou činnost dělat a dělat jí opakovaně a s velkým usilým. Pokud dítě nemám možnost využít svou vnitřní vnímavost, po určité době jeho zájem pomine až je nenávratně pryč. Dítě pak sice je schopné se danou činnost znovu naučit, ale často už bez radosti a nadšení. Dítě si tedy samo dokáže v prostředí vybrat, co je pro jeho vývoj a růst důležité. Naší úlohou je ho pozorovat a nabídnout mu právě to, co v danou chvíli potřebuje.
Senzitivní období dle věku dítěte
Řeč |
0 – 6 let |
Miminka rozumějí základním slovům matky již ve 3 měsíci, zájem o písmena a jejich psaní se objevuje už u dětí od 4,5 let. Písmena hledají všude, třeba „S“ vytvoří ze špagety a mají z toho velkou radost. |
Řád |
0 – 3 roky |
1,5 let dítě rádo vrací své hračky na místo a velmi rádo po sobě také uklízí po obědě. Potřebuje ale dospělého, který mu ukáže, jak na to. Dítě se cítí bezpečně, pokud v jeho okolí je v určitá harmonie v opakujícím se řádu (např. spíme v posteli, jíme u stolu a zuby si čistíme v koupelně). |
Tříbení smyslů |
0 – 6 let |
Maria Montessori říká “ Dítě je pracant, pilný pozorovatel, dívá se na věci přímo, zírá na ně po dlouhou dobu, má zájem o to, aby své prostředí kolem sebe znalo dobře.“ V rámci tohoto období pozorujeme také silné zaměření na malé předměty, zhruba kolem 1 roku a dále (např. drobečky v koberci, malé mravenečky v trávě nebo obrázek malinké berušky v knížce). |
Pohyb |
0 – 6 let |
Pohyb je pro malé děti tím nejdůležitějším pro jeho fyzické i psychické zdraví. Nechme tedy děti pohybovat se zcela volně a dopřejme jim hračky pro pohyb. (schody, tunely, kuličkové dráhy a káči). Děti se také chtějí zdokonalovat v dovednostech – sebeobsluhy- umožněme jim to. Viz článek zde nebo zde. Neprošvihněme dětský zájem o oblékání nebo krmení se! |
Sociální chování |
2,5 – 6 let |
Teprve tehdy, kdy dítě zjistí, kdo je a co dokáže samo, se snaží navázat spolupráci a vztahy s ostatními dětmi v okolí. Nenuťme roční děti do půjčování hraček- viz článek zde. |