Děti baví vařit. A co na to rodiče?

OBAL E-BOOKTento víkend jsem opět viděla, jak moc děti baví vařit. Byly jsme u kamarádky na návštěvě a společně s dětmi jsme si připravovaly oběd.

Její roční a 2,5 letý kluci si to náramně užívali. Mladší omýval zeleninu, starší ji loupal škrabkou. Můj syn (3,5) vytvářel náplň a balil ji do listového těsta. Dcera (6), jak jinak, než že vše dirigovala a každému radila :).

Zajímavé pro mě bylo i pozorovat kamarádku jak na vaření svých kluků reaguje. Bylo vidět, že moc důvěry v danou činnost nemá. Bylo pro ni i nové to, že malému jsem dala do ruky kartáček  a mísu s vodou a on omýval, čistil a krásně se do toho „ponořil“. To, že by 2,5 chlapeček mohl pracovat se škrabkou bylo pro ni velmi překvapující a ještě více ji překvapilo, že se mu to krásně vedlo.

Moc jí ale za to děkuji, protože pro mně už je to tak běžné, že mi vlastně ani nedojde, že by se nad tím mohl někdo pozastavit.

A tak jsem se znovu podívala do mého e-booku „Jak probudit v dětech nezávislost a sebevědomí u nás doma“ a sama jsem inspirovala sebe větami, které jsem tam před časem napsala:)

Některé aktivity k vaření máme i na montessori pracovnách ve 4medvědech.

Křivánková, R., 20 aktivit v kuchyni a v koupelně  pro batole 18 – 36 měsíců

Jedině díky propojení dítěte s prostředím dojde k jeho pochopení světa kolem nás, k jeho adaptaci a touze ho dále a dále poznávat. Díky pohybu v prostředí, manipulaci s věcmi a jejich používáním dítě rozvíjí svou inteligenci a potenciál, se kterým k nám přichází. V Kuchyni je tolik krásné práce pro batole, že by byla škoda to vše nevyužít.

Kuchyň je místo, ač chceme či ne, kde trávíme během dne poměrně dost času. Pokud batole propojíme do našich činností zde, tedy vaření, ušetříme si tím spoustu starostí. Je mnohem lepší vařit a po očku koukat co dělá naše batole, než neustále odbíhat od rozdělané práce a hlídat, co kde po bytě tropí. Navíc děti chtějí být s námi a mít společné aktivity. Jinak se stále dožadují naší

pozornosti. Proto je jejich zapojení do společné práce více pohodové, než když je od vaření izolujeme.
Jak tedy uvařit oběd a přitom se věnovat dítěti? Zapojit ho! Velmi oblíbené „vaření“ pro batolata je příprava pomazánek – krátké rychlé, aby dítě vydrželo čekat na výsledek:) . Batolata si zde mohou cvičit omývání, krájení, míchání a mazání. Vidí návaznost a propojenost své činnosti a vše jim dává smysl. Než ale dítě zapojíme do vaření, doporučuji si vše
promyslet a neimprovizovat. A hlavně uvolnit se a očekávat, že se vytvoří trochu nepořádku:) Dopředu si připravte, co by asi tak dítě mohlo dělat, kolik z toho bude špíny a zda to
chcete uklízet. Když se pro tuto činnost rozhodnete, nepočítejte s tím, že batole práci dodělá. Tedy práci by dodělat mělo a také po sobě uklidit, ale nebude to pro něj tak zajímavé. Nejvíce ho na práci bude těšit ta samotná činnost, kterou si bude znovu a znovu užívat a o dokončení činnosti – oloupanou okurku či o zamíchané těsto mu určitě nepůjde. Děti věci chtějí dělat, ne je udělat! My vidíme cíl vaření, oni cestu ☺ během vaření.

 Jo a na blogu už jsem jednou psala o vaření s dětmi zde:) Je tu inspirace na několik aktivit.

 

1 komentář u „Děti baví vařit. A co na to rodiče?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *